بررسی رابطه بین بازی های رایانه ای و بروز اختلالات رفتاری در میان دانش آموزان پسر دبستانی
نویسندگان
چکیده
اختلالات رفتاری، اختلالات بسیار شایع و ناتوان کنندهای هستند که بر تنوعی از عملکردها، به ویژه بر عملکرد مدرسه کودکان اثر میگذارند و مشکلات بسیاری را برای معلمان، والدین و خود کودکان و نوجوانان ایجاد میکنند و آثار منفی بر یادگیری، ارتباط و کارآیی اجتماعی آنان میگذارند. پژوهشها نشان میدهند که شیوع اختلالات رفتاری در کودکان رو به افزایش است و این احتمال داده میشود که گسترش روزافزون بازیهای رایانهای یکی از دلایل عمده آن است. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین میزان استفاده از بازیهای رایانهای و بروز اختلالات رفتاری دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی صورت گرفته است. این پژوهش با روش توصیفی و در قالب یک طرح پیمایشی و مقطعی انجام شد. دادههای تحقیق، از 314 نفر از دانشآموزان پسر که در سال تحصیلی1392-1391، در پایههای سوم تا ششم ابتدایی شهر یزد به تحصیل اشتغال داشتند، جمعآوری شد. این افراد با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، از بین 10 مدرسه منطقه یک و دو یزد انتخاب شدند. ابزار سنجش تحقیق آزمون ارزیابی اختلالات رفتاری و پرسشنامه انجام بازیهای رایانهای بود. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شدند. تفاوت معناداری بین دانشآموزان با سطوح متفاوت انجام بازیهای رایانهای، از نظر اختلالهای رفتاری به طور کلی و نیز از نظر سه شکل از اختلالهای رفتاری؛ یعنی اختلال سلوک، بیقراری و حواسپرتی وجود داشت. استفاده از بازیهای رایانهای، عاملی مهم و موثر در ابتلای دانشآموزان به اختلالات رفتاری است و خطر ابتلا به اختلالات رفتاری چون اختلالات سلوک، بیقراری و اختلال حواس پرتی را در بین دانشآموزان پسر دبستانی افزایش میدهد؛ بنابراین برای کاهش اثرات منفی استفاده بیش از حد از بازیهای رایانهای و ابتلا به اختلالات رفتاری دانشآموزان دبستانی لازم است تا نظارت بیشتری از سوی والدین بر فرزندانشان در زمینه میزان استفاده از بازیهای رایانهای صورت پذیرد.
منابع مشابه
بررسی رابطه بین بازیهای رایانهای و بروز اختلالات رفتاری در میان دانشآموزان پسر دبستانی
اختلالات رفتاری، اختلالات بسیار شایع و ناتوان کنندهای هستند که بر تنوعی از عملکردها، به ویژه بر عملکرد مدرسه کودکان اثر میگذارند و مشکلات بسیاری را برای معلمان، والدین و خود کودکان و نوجوانان ایجاد میکنند و آثار منفی بر یادگیری، ارتباط و کارآیی اجتماعی آنان میگذارند. پژوهشها نشان میدهند که شیوع اختلالات رفتاری در کودکان رو به افزایش است و این احتمال داده میشود که گسترش روزافزون بازیهای ...
متن کاملتاثیر بازی های رایانه ای بر میزان خلاقیت و فراشناخت دانش آموزان پسر شهر اهواز
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بازی های رایانه ای بر میزان فراشناخت و خلاقیت دانش آموزان17-14ساله شهرستان اهواز بود روش این پژوهش از نوع شبه تجربی و طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اهواز تشکیل می داد که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بوده اند و از بازی های رایا نه ای استفاده نمی کردند. حجم نمونه در این پژوهش 40 نفر ...
متن کاملتأثیر بازی های رایانه ای بر خلاقیت و رابطه آن با سازگاری روانی دانش آموزان
چکیده هدف اساسی این پژوهش تأثیر بازی های رایانه ای بر خلاقیت و رابطه آن با سازگاری روانی دانش آموزان می باشد. جامعة پژوهش شامل کلیة 140 نفر دانش آموز دختر سال سوم دبستان بود که در کلاس های تابستانی شهر سیرجان شرکت می کردند. با استفاده از روش سرشماری تعداد 136 نفر به پرسش نامه ها پاسخ دادند و به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسش نامه سازگاری دانش آموزان ابتدایی و آزمون خلاقیت تو...
متن کاملبررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهر ایلام در سال تحصیلی 85-84
چکیده مقدمه: این تحقیق به منظور بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان دختر و پســـر مدارس شهر ایلام انجام گرفته است. مواد و روش ها: این مطالعه به روش توصیفی- مقطعی و علی-مقایسه ای (پس رویدادی) صورت گرفته است. جامعه آماری این مطالعه ، شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهر ایلام (شامل 15283 نفر 7425 دختر و 7858 نفر پسر) در سال تحصیلی 85-84 بوده که از طریق روش غربالگری نمو...
متن کاملبررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری، سبک های دلبستگی و میزان استفاده از بازی های رایانه ای در بروز اختلالات رفتاری دانش آموزان
مقدمه و هدف: مطالعات نشان می دهد که شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان ابتدایی بالا می باشد که می تواند زمینه ساز عوارض و مشکلات بسیاری برای آنان و خانواده هایشان شود. پژوهش حاضر بمنظور بررسی سهم هریک از متغیرهای، شیوه های فرزندپروری، سبک های دلبستگی و میزان استفاده از بازی های رایانه ای در بروز اختلالات رفتاری درنظرگرفته شده است. روش: پژوهش حاضر با استفاده از روش همبستگی تعداد 330 نفر از والد...
بازی های رایانه ای و نقش آن در آموزش و یادگیری دانش آموزان کم توان ذهنی
Mental retardation is a term used for those students who have fundamental limitations in the social and communicational skills and mental operation. These limitations result in the mentally retarded students to learn educational materials late. Therefore, these student’s schools face problems such as learning difficulties. Also, these students are, usually, known as having the lack of enough mo...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
جامعه شناسی کاربردیجلد ۲۷، شماره ۳، صفحات ۱۱۷-۱۳۴
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023